معرفی واحد فناور ماه: کیمیاگران آبان دخت

  • تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۴۹
  • دسته بندی : اطلاعیه، واحد فناور ماه
  • بازدید : 476 بازدید
  • نظرات : بدون دیدگاه

واحد دانش بنیان کیمیاگران آبان دخت

زمینه اصلی فعالیت:

فناوری زیستی (تولید انواع سوخت­ های زیستی و فناوری شیمیایی پیشرفته/ الکل طبی)

ایده محوری واحد فناور:

تولید بیواتانول با استفاده از ضایعات دامی

آغاز فعالیت:

تیم سهیل در سال ۱۳۹۸ به نمایندگی سرکار خانم زهره اکبری در قالب هسته فناور و با ارائه ایده محوری تولید بیواتانول از فضولات حیوانی به کمک باکتری­ های تولید کننده گاز بیومس موفق به استقرار در دوره رشد مقدماتی پارک علم و فناوری استان شد. در این دوره با تکمیل و تثبیت ایده محوری، فعالیت ­های تحقیقاتی و تجاری خود را آغاز نمود. درشهریور سال ۱۳۹۸ این هسته فناور با موفقیت در داوری، وارد مرحله رشد پارک شده و با ثبت شرکت کیمیاگران سهیل به یک شخصیت حقوقی تبدیل شد.

این تیم در دوره رشد، موفق به ساخت هاضم در ابعاد بزرگتر و اتانول­گیری با کم­ترین میزان بو و بیشترین درصد ممکن از مواد سلولزی شد. تکمیل سیستم تقطیری با کمترین هزینه، تولید اتانول با کیفیت مناسب و استفاده از ضایعات با کمترین هزینه برای تولید اتانول از دیگر مراحل مطالعاتی و عملکردی این شرکت بود. تلاش برای تغییر نگرش تولید متان از بیوگاز و مطالعات باکتریایی و پژوهش جهت یکپارچه ­سازی سیستم تخمیر و هیدرولیز برای اولین بار در جهان از دیگر جنبه­ های مطالعاتی و تکمیلی این شرکت به حساب می ­رود. شرکت کیمیاگران سهیل ازهمان سال ۱۳۹۸ با فروش مختصر اتانول بازخورد مناسبی از تولید و فروش این محصول دریافت کرد. سپس در سال ۱۴۰۰ با اعمال تغییرات شرکت به کیمیاگران آبان دخت مبدل شده و به فعالیت خود ادامه داد.

سیستم تولید اتانول :

اتانول از جمله مهم­ترین مواد شیمیایی در صنعت است. تولید اتانول نیز مانند تولید بسیاری از محصولات صنعتی دیگر، به تکنولوژی به کار گرفته شده برای تولید این محصول وابسته است. هم کیفیت و هم قیمت تمام شده اتانول تابع تجهیزات و فناوری به کار گرفته شده در فرآیند تولید می­ باشد. تولید بیواتانول با بهره­ گیری از تجهیزات و تکنولوژی قدیمی و همچنین تولید این محصول در ظرفیت­ های تولیدی کوچک، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی ­باشد. و این امر معضلی است که اکثریت مطلق کارخانه ­های تولیدی اتانول در کشور با آن مواجه می­ باشند. راه حلی عملی برای حل شدن مشکل تامین مالی مورد نیاز برای دست­یابی به تکنولوژی و تجهیزات مدرن و امروزی مورد نیاز از بازارهای جهانی و حتی شرکت ­های تولید کننده داخلی، فراوری سرمایه­ گذاران و تولید کنندگان داخلی قرار داده نشده است. همچنین راهی برای کاهش نرخ مصرف انرژی، افزایش تولید راندمان از مواد اولیه مصرفی، بهبود کیفیت محصول، و تولید محصولات جانبی بیشتر و متنوع­ تر و بالاخره معضلات زیست محیطی از مشکلات پیش رو صنعت بیواتانول ­سازی است.

مرحله پر هزینه تولید بیواتانول، تخمیر سلولز و پیوسته نبودن سیستم هیدرولیز و تخمیر می­باشد. شرکت دانش بنیان کیمیاگران آبان دخت بیواتانول­ سازی با سیستم هیدرولیز و تخمیر پیوسته با استفاده از فناوری استفاده از میکروب ­ها را بهبود بخشیده است. همچنین با استفاده از این دستگاه مواردی همچون تولید بیواتانول با کیفیت به کمک فضولات فاقد هزینه، تولید محصولات جانبی و متنوع، کاهش وابستگی به وارادات سوخت، بهبود شرایط زیستی و کمک به از بین رفتن بوی تعفن گاوداری ­ها و کاهش تشعشعات اتمسفری با استفاده از ضایعات حاصل می شود.

خدمات، ویژگی­ ها و توانمندی ­های قابل ارائه:

  • تولید اتانول طبی 99، 96 و 70 درصد
  • بوی مطلوب و کیفیت کافی: توانایی تولید اتانول در یک سیستم تخمیر و هیدرولیز پیوسته تخمیر کاملی را انجام می­دهد که خود یکی از عوامل مستعد در بوی طبیعی اتانول و جلوگیری از تشکیل الکل نوع دوم است.  
  • قیمت مناسب: با توجه به استفاده از ضایعات دامی به جای مواد اولیه رایج تولید اتانول از جمله ذرت و چغندر قند و…… علاوه بر صرفه جویی در مواد مصرفی قیمت مناسبی نیز متوجه این تولید خواهد شد.
  • بیشترین میزان تولید اتانول­گیری از مواد سلولزی
  • مشاوره در زمینه فعالیت باکتریایی و بسترسازی و زنده نگهداشتن باکتری در محیط وسیع
  • تغییر در نگرش تولید متان و تولید محصولات جانبی در صورت انجام طرح توسعه از جمله متان و کود حیوانی غنی

زمینه ­های همکاری و تعامل:

شرکت دانش بنیان کیمیاگران آبان دخت در حوزه باکتری­شناسی، شیمی صنعتی، ساخت و تولید آماده همکاری با علاقه­ مندان به این زمینه کاری در قالب پروژه­ های مشترک تجاری و تحقیقاتی است.

اطلاعات تماس:

شماره تماس: 09305436453 / 09140870909

رایانامه: z.akbariee@gmail.com

آدرس: شهرکرد، کوی فرهنگیان، مرکز رشد پارک علم و فناوری، طبقه1، اتاق 209 و 215

صفحه در سایت مرکز رشد: https://b2n.ir/a54953